mijnjas.reismee.nl

Incredible india

Hoi iedereen!

Deze week was weer totaal anders dan de vorige week. Weer heel, maar dan echt heel veel nieuwe indrukken! Je leeft in zo'n andere wereld, dat het soms net een roes is waar je in zit. Soms moet ik echt even tegen mezelf zeggen: ‘Jasmijn, sta er nu bij stil!' en dan sta ik er ook even bij stil en denk ik ‘Wauw het is inderdaad super gaaf!!'. En dan kan ik weer door, haha!

Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin bij Gerdje, Eveline en Raquel! Deze week hadden Eveline en Raquel vakantie, dus we zijn de hele week buiten Bangalore gaan reizen. Onze trip begon bij Mysore want daar was deze week een groot festival gaande: het Dasara festival. Een festival om hun godin Chamundeshwari (die naam heb ik inderdaad nog even opgezocht) te eren. We kwamen aan in Mysore en heel Mysore was versierd: fonteinen waren verlicht in verschillende kleuren, versieringen en lichtjes aan de gebouwen (met het paleis als hoogtepunt) en al het vervoer was versierd met slingers, bloemen, bladeren etc. Natuurlijk zag het ook zwart van de mensen! Een gezellige bende. De dag erna was de grote parade, echt een hele grote happening.Maar voordat de parade begon, konden we nog even langs alle wagens en nog over een groot grasveld lopen waar iedereen die aan de parade meedeed verspreid zat. De meest bijzondere verschijningen en verkleedde groepen zaten daar tussen, hier moet je echt de foto's voor bekijken!! Met het paleis nog op de achtergrond, leek het net of je je in een groot sprookjesboek bevond.

Terwijl ik iedereen met grote ogen aan het bekijken was, werden wij ook weer net zo hard bekeken. We waren elkaar dus van twee kanten aan het aangapen. Je bent hier als westerling net een uitgestorven diersoort en zo word je soms ook behandeld. In Bangalore was dat helemaal niet zo, maar deze week dus wel. Niet alleen in Mysore, maar de hele week kwamen er mensen op ons af om te praten en ik ben nog nooit zo vaak op de foto gezet, gewoon omdat je blank bent! De mensen zijn hier wel heel aardig, dus erg is het niet. Soms vragen ze of ze met je op de foto mogen, maar soms zitten mensen ook stiekem (ze proberen het stiekem te doen, maar eigenlijk is het heel opvallend en doe ik net of ik het niet door heb) foto's van je te maken, dat is best een beetje vreemd moet ik zeggen en een beetje ongemakkelijk ook. Als ik ergens alleen ben, is dat nog erger. Een keer was het echt heel bizar. Ik liep ergens langs hetwater en ik kijk om en 10 meter verder stond er gewoon een groep van ongeveer 10 jongens foto's van mij te maken. Ik keer zo snel mogelijk om en liep snel door, maar toen stonden ze weer voor mijn neus! Met een ‘ehh bye' maakte ik me zo snel mogelijk uit de voeten. En niet te geloven, werd ik gewoon gevolgd! Met zinnen als ‘please talk to me?' ben ik na een snel babbeltje, toch maar op een subtiel drafje naar het huisje teruggegaan (ze moesten eens weten wat er in Nederland rondloopt aan lang, blond of met lichte ogen). Ze idealiseren blank hier gewoon echt heel erg.

Ach fijn, weer terug naar de parade in Mysore! Deze zat vol met olifanten, acrobaten, trommelaars etc. Met als klapper op de vuurpijl een Olifant met de ‘golden Houdah' (een goudenkoets, maar dan zonder wielen) op zijn rug. Deze showstopper was maar liefst 750 kg. Mensen werden helemaal wild toen dit moment aanbrak. Je had duizenden mensen die stonden, maar er waren ook tribunes met plastic stoeltjes. Iedereen ging op de stoeltjes staan, mensen stapelde soms 10 plastic stoeltjes op elkaar om hoger te komen en over de mensenmassa heen te kunnen kijken en de olifant te kunnen zien . 's Avonds was er ook nog een grote show die begon met motorrijders die allemaal trucs deden. Een van die trucs was dat een motorrijder over iets van 10 liggende mensen moest heen springen. Ik kon alleen maar denken: ‘ oeioei, je zou toch maar als laatste in het rijtje moeten liggen, dat is fucked up!' Daarnaast waren er allerlei verschillende Indische dansen te zien, natuurlijk ook het Bollywood dansen, lasershows en nog een grote show met fakkels.

Na Mysore zijn we naar Dubare geweest. Waar een soort olifantenkamp was, waar olifanten verzorgd werden. Dit was echt een mooie ervaring. Na een nachtje slapen, zouden we om 6 uur gewekt worden. Maar om half 6 galmde er al een Indisch zingende vrouw door het park. Waarop Gerdje heel mooi zei: ‘zo, dat is wel heel ambitieus.' Na een safari , mochten we kijken bij het olifanten wassen en zelf ook meehelpen. Ik moet toegeven, waarschijnlijk voelde de olifant vrij weinig van mijn harde schop werk, maar ik vond het echt heel tof. Ik vind dat echt super mooie dieren en ik was er echt stil van om zo dichtbij te zijn, misschien zelfs een beetje ontroerd, haha! Ook heel mooi om te zien hoe die mensen met die olifanten omgingen. Zij wonen daar in tentjes en hutten en ze zijn echt een beetje vergroeid met die dieren. De olifanten maken van hun poot een soort trappetje en dan kunnen die jongens opstappen en ze zitten dan op het hoofd met hun voeten achter de oren en ze sturen de olifanten dan ook met hun voeten. Echt gaaf.

Na het Dubare avontuur, nog wat stops onderweg gedaan. Bij een Tibetaanse tempel geweest en een peddeltochtje op een grote rivier. De Indische natuur is echt heel erg mooi! India is gewoon heel erg mooi! Zo kleurrijk en er is altijd wel iets te beleven! Jullie moeten de foto's maar bekijken om een goede indruk te krijgen. Aankomende week ga ik alleen op pad en ga ik eerst naar Goa reizen met de nachtbus. Ik vind het wel erg spannend dat ik er dan echt even in mijn eentje voorsta!

Heel veel liefs vanuit India!

Reacties

Reacties

Bart Coster

Ik denk dat ze vooral je geld idealiseerden ;)

Veronique

Wat een prachtig verhaal en wat een bijzondere ervaringen! Moedig dat je in je eentje op pad gaat. Veel plezier in Goa xxx mama

Beryl

Geweldig wat je zo allemaal meemaakt. En nog mooier dat we lezen dat je er ook echt van geniet. Veel succes met je volgende avontuur ! groetjes, Beryl

Barbara Jepma

Jas wat tof allemaal! Echt fijn dat je het zo heerlijk hebt:) Zullen we snel even skypen?
KUSJES

Jasmijn

Hee Bart! Mensen met camera's zijn meestal niet heel arm, haha ;)

Jasmijn

Bab! Morgen anders eventjes? Want straks heb ik niet meer standaard internetje. kus

Ann

Wat een prachtige belevenissen, Jasmijn! En wat beschrijf je het allemaal leuk! Veel succes de komende dagen in Goa.
Liefs,
Ann

Barbara Jepma

Jaaa heel erg graag jas! Ik ben weg van 14.30-17.00 Nederlandse tijd. Verder kan de hele dag. Wat komt jou uit? Xx

Barbara Jepma

Super leuke foto's jas, echt heel mooi!

Lau

Heee lieve jassie
Wooow super vet allemaal, ik begin nu pas te beseffen dat je echt aan de andere kant van de wereld leeft... En begin je ook steeds meer te misschien schat!!

Pas goed op jezelf en erg hard genieten daarzo!

Liefs en een hele dikke knuffel

Nicky Jansen

Hee moppie!
Klinkt super vet allemaal, geniet er maar van!
Ik ben echt trots op je meis, doe maar wel voorzichtig!

Je bent in m'n hart

xxxxx

Paps

He meis, letterlijk en figuurlijk een grote meid. Al die indrukken, mooi verwoord; print ze uit. Tot skype's

Laura vd Vendel

Hee meis!
Wat ontzettend spannend dat je in je eentje gaat, heel veel plezier!!!
xxxx

Mirjam Limpens

Leuk dat je aan de andere kant van mijn wereld allemaal andere dingen beleeft dan dat je hier in Nederland doet of ooit zal gaan doen.
Ik print het uit en stop het in een multie map.
groetjes Mirjam.

Mirjam Limpens

Hallo Jasmijn.
Hoe gaat het met het back packen. Het in je eentje rond reizen. Ik wil je laten weten dat je altijd in mijn gedachte bent. Ik hoop dat je het les geven in het engels leuk gaat vinden.
Groetjes van Mirjam. (Je tante.)

jasmijn

Hallo mirjam, vannacht met de nachtbus weer terug naar Bangalore gereden. Leuke tijd in Goa gehad! Dankuwel, lief van u! Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!